Beoordeeld met een 5,0

De vier basics van gastvrijheid

Wat is gastvrijheid?
Gastvrijheid is een gevoel en daarom lastig onder woorden te brengen. Gastvrijheid is voor iedereen anders, dus een kunst om hierop in te spelen. Synoniem voor gastvrijheid is persoonlijke aandacht. Hoe je die persoonlijke aandacht vorm geeft kan je door naar mijn mening de “4 basics gebruiken”. De menselijke factor in de gastbeleving is het allerbelangrijkste. Al is de omgeving nog zo comfortabel en warm ingericht, de opmerking van 1 medewerker kan alles afbreken. Het werkt ook andersom. Een niet zo’n mooie omgeving kan door een enorme gastvrijheid ge-upgrade worden.

Oogcontact
Oogcontact is een belangrijk onderdeel van gastvrijheid. Het is een manier om te laten zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in de gast en dat de aandacht op hem of haar gericht is. Het maken van oogcontact kan ook helpen om een persoonlijk ontvangst te creëren en de gast zich welkom te laten voelen.

Glimlach
Van in een klokkenwinkel de klokken op tien over twee zetten tot een glimlach bij het serveren van een gerecht. Of een glimlach naar een bezorgde patiënt. Het werkt. Ieder mens is er nou eenmaal gevoelig voor: een glimlach. Het is hetzelfde effect die mensen ervaren met bijvoorbeeld puppy’s en chocola. Je krijgt een fijn gevoel en dat is wat je voor een gast wilt creëren: Dat hij/zij zich welkom en op zijn/haar gemak voelt. 

Interesse
Het is voor iedereen mogelijk om te glimlachen en om oogcontact te maken. Interesse tonen in de gast, dat vraagt nog meer van je skills. Hierbij is het van belang dat je je werk ook echt leuk vindt, zodat je meer doet dan alleen je taak. Vaak vindt met het ongewoon en raar om een gast een vraag te stellen, maar persoonlijke aandacht is enorm effectief! Als gast is het fijn als er naar je wordt geluisterd en dat jij niet ‘die patiënt’ bent of die gast bij dat tafeltje bij het raam.

Comfort
Comfort gaat over in hoeverre de organisatie de gast zich op zijn gemak laat voelen. Los van hoe de gast zichzelf voelt. Gastvrijheid gaat hierbij om wat de organisatie voor de gast doet en betreft de hele organisatie: Van de website tot het fysieke pand. Van hoe diensten en faciliteiten zijn geregeld, tot hoe medewerkers zich gedragen.

Kern van gastvrijheid
Uiteindelijk is de kern van gastvrijheid – persoonlijke aandacht – het belangrijkst. Medewerkers zijn daarvoor de sleutel. Het non-verbale gedrag van iedere medewerker is van groot belang.

Hieronder een aantal tips voor medewerkers die een warm welkom willen bieden:

  • Pas je gastvrijheid aan op de behoefte van de gast
  • Lees je gasten en speel hierop in
  • Luister meer en praat minder
  • Oprechte aandacht vanuit het hart
  • Glimlach
  • Open houding, oogcontact
  • Jouw mening op bijvoorbeeld een klacht is niet belangrijk
  • Wees empathisch
  • Betover elke dag minimaal 2 gasten door iets extra’s te doen (boven de verwachting van je gast)


Wil je meer weten of een training met uw team volgen, neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.